Karakter Sally di Upin Ipin Diminta Dihapus karena Dinilai Tak Pantas

- Sabtu, 21 Desember 2019 | 11:31 WIB
screenshoot/YouTube/Les' Copaque Production/Roslina Roslan
screenshoot/YouTube/Les' Copaque Production/Roslina Roslan

Salah satu kartun yang banyak digemari dan ditonton di kalangan anak-anak ialah Upin Ipin. Kartun yang memainkan karakter anak kembar bersama dengan Opah, Kak Ros, Tok Dalang dan teman-temannya ini membuat banyak orang terhibur dengan alur ceritanya yang lucu dan menggemaskan.

Namun belakangan, serial kartun ini tengah menjadi perbincangan hangat warga Malaysia. Pasalnya, muncul sebuah cuitan dari seorang pengguna akun Twitter yang juga penonton Upin Ipin.

-
YouTube/Roslina Roslan

Dalam cuitan yang ditulis oleh akun Twitter bernama alyaaoreo, ia menyarankan agar karakter Sally dihapuskan dari kartun tersebut.

Cuitan yang dituliskan oleh alyaaoreo untuk menjawab unggahan produksi Upin Ipin, Les Copaque. Saat itu rumah produksi tersebut tengah meminta gambaran dan ide baru untuk kartun Upin Ipin pada 2020 mendatang.

Alyaaoreo kemudian menjawab agar Les Copaque menghapus karakter Sally. Tak hanya itu, ia juga mengatakan untuk menghentikan adegan kasar dari Kak Ros yang kerap menjerit pada Upin Ipin. Selain itu, alyaaoreo juga menyarankan untuk berhenti menggunakan kata "Betul, betul, betul" yang sering diucapkan Ipin.

-
Twitter/@alyaaoreo

"Stop guna aku kau. Kak Ros stop cakap kasar2 jerit2. Buang character Sally whatever tu. Hire actual Indian for Indian character. Work on a content with moral value else just cancel you show. Stop with betul betul betul, it's not cute," tulis alyaaoreo.

Sontak saja masukan dari alyaaoreo ini menuai pro dan kontra dari para warganet,. Banyak warganet yang mengecam permintaan alyaaoreo.

"Kenapa nak buang watak sally? Sebab dia bawak pengaruh lgbt ke. Bukan semua lgbt perangai mcm tu, ade je lelaki yg memang perangai lembut. Statement mcm ni menyatakan semua lelaki perangai lembut adalah lgbt. Tolong buang mindset ni," tulis seorang warganet.

"Ceteknya pemikiran bila berfikir ‘aku kau’ tu macam kurang ajar. Kak ros tak cakap kasar pun, dia cuma tegas dekat adik-adik dia. Kalau buang ‘betul betul betul’, dah tak nampak aura upin ipin tu.  Sebab kawan Indonesia aku pun tahu pasal upin ipin kalau kita sebut benda tu," komen seorang warganet.

Artikel Menarik Lainnya:

Editor: Administrator

Rekomendasi

Terkini

X